Herunder kan du læse mere om aktørernes ansvar og pligter ved nedrivnings-, renoverings- og vedligeholdelsesarbejde, hvor der er farlige stoffer i gamle byggematerialer.
Særligt for byggeprojekter, hvor der er risiko for udsættelse for asbest, kan du læse mere om ansvar og pligter under Asbest i byggeprojekter – hvem skal gøre hvad, hvornår?
På byggepladser uanset størrelse har bygherren pligt til at medvirke til, at der kan arbejdes forsvarligt.
På byggepladser, hvor mindst to virksomheder forventes at være beskæftiget samtidigt, skal bygherren sørge for at:
- udpege arbejdsmiljøkoordinatorer (koordinator P og B) og sikre koordinering af arbejdsmiljøet både under projekteringen og under udførelsen.
- arbejdsmiljøkoordinator P udarbejder en plan for sikkerhed og sundhed (PSS) for byggepladsens indretning og drift, når der vil være flere end 10 personer beskæftiget samtidigt på pladsen, eller hvis der er tale om særligt farligt arbejde. Arbejde med eet eller flere af stofferne i denne vejledning er særligt farligt arbejde.
- træffe aftaler med de enkelte entreprenører om, hvem der har ansvaret for at etablere, vedligeholde og fjerne de forskellige sikkerhedsforanstaltninger i fællesområderne.
- afholde opstartsmøder, hvis der forventes flere end 10 personer beskæftiget på pladsen samtidigt.
- gennemføre sikkerhedsmøder og sikkerhedsrunderinger mindst hver 14. dag på pladser med over 10 personer beskæftiget samtidigt.
- anmelde byggepladser over en vis størrelse til Arbejdstilsynet.
Særligt for arbejde med farlige stoffer i gamle byggematerialer har bygherren ansvaret for, at:
- risikofaktorerne kortlægges.
- det sikres, at der laves forundersøgelser af forureningens omfang, og at resultatet af forundersøgelserne fremgår af udbudsmaterialet.
- entreprenørerne bliver oplyst om forekomst af stofferne på byggepladsen.
- arbejde med stofferne afgrænses fysisk/tidsmæssigt i forhold til andre ansatte og brugere af bygningen. Fx i form af en zoneopdeling af pladsen, der adskiller rene zoner fra beskidte zoner.
Affald – ansvar og pligter
Bygherren skal ansøge om en nedrivnings- og/eller byggetilladelse hos kommunen. Senest 2 uger før nedrivningen, renoveringen eller vedligeholdelsesarbejdet påbegyndes, skal bygherren desuden anmelde det til kommunen, hvis der frembringes mere end 1 ton affald. Som led i anmeldelsen har bygherren pligt til at screene bygningen og på baggrund af resultatet af screeningen udtage prøver til analyse for farlige stoffer i gamle byggematerialer, når arbejdet frembringer mere en 1 ton affald, eller der er tale om udskiftning af termoruder fra perioden 1950-1977. Affaldet skal bortskaffes i henhold til kommunens anvisninger. Bygherren kan overdrage den praktiske opgave til rådgiver/entreprenør.
Se mere i Miljøstyrelsens vejledning om håndtering af bygge- og anlægsaffald.
Den projekterende skal i projektmaterialet sikre, at:
- arbejdsmiljøloven kan overholdes – også ved den efterfølgende vedligeholdelse.
- der er mulighed for at bruge egnede tekniske hjælpemidler.
- der er informeret om særlige risici, fx forekomst af stofferne.
- arbejdsmiljøreglerne om arbejde med stofferne kan overholdes.
Er der flere projekterende, skal de sammen sikre, at grænsefladerne mellem de enkelte projektdele klarlægges.
Særligt for arbejdet med stofferne i denne vejledning har rådgiver/den projekterende ansvaret for, at:
- rådgive bygherren om dennes pligter efter arbejdsmiljøloven ved projekter, hvor der er forekomst af stofferne.
- rådgive bygherren om hvilke forundersøgelser, der er nødvendige for, at arbejdet kan igangsættes, og at der i tvivlstilfælde skal undersøges for forekomster af stofferne.
- rådgive bygherren om afgrænsning af arbejdet fysisk/tidsmæssigt i forhold til andre arbejder samt i projektmaterialet at beskrive, hvorledes de forskellige arbejder tilrettelægges i forhold til hinanden.
- vurdere og reducere særlige risici ved arbejdet med stofferne og indarbejde dette i projektmaterialet.
Ved mindre opgaver, hvor der ikke foreligger et projekt, og hvor der kan være mistanke om farlige stoffer i gamle byggematerialer, skal der foretages en undersøgelse, der kan af- eller bekræfte mistanken. Så længe der er tvivl om, hvorvidt bygningsdele indeholder stofferne, følges retningslinjerne i de relevante faktaark på renover-sikkert.dk.
Arbejdsgiveren har bl.a. pligt til at sørge for, at:
- arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
- de ansatte instrueres i, hvordan arbejdet udføres sikkert – herunder brugen af personlige værnemidler, tekniske hjælpemidler og håndtering af særlige risici ved arbejdet.
- der bruges egnede tekniske hjælpemidler, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt, og altid hvor den manuelle håndtering udgør en risiko for sikkerhed og sundhed.
- de ansatte instrueres i indholdet af PSS, for det særligt farlige arbejde.
- virksomheden har udarbejdet en kemisk risikovurdering (Faktaarkene på renover-sikkert.dk kan udgøre en del af denne vurdering).
Med udgangspunkt i projektmaterialet og egne erfaringer skal entreprenøren planlægge og tilrettelægge arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Særligt ved arbejde med farlige stoffer i gamle byggematerialer har arbejdsgiveren ansvaret for, at:
- lave en kemisk risikovurdering af arbejdet med inddragelse af arbejdsmiljørepræsentanten/de ansatte.
- medarbejderen får oplæring og instruktion i arbejdet, herunder bl.a. information om de sundhedsmæssige risici, der er forbundet med arbejdet og nødvendige hygiejneforanstaltninger.
- føre tilsyn med, at både arbejds- og hygiejneinstruktionen er forstået og følges.
- sørge for, at de ansatte får foretaget de nødvendige blodblymålinger ved arbejde med bly.
- etablere velfærds- og hygiejneforanstaltninger.
- minimere spredningen til omgivelserne.
- løbende rengøre arbejdsområdet under og efter fjernelse af materialer forurenet med de farlige stoffer.
- sørge for udlevering, rengøring og vedligehold af personlige værnemidler, og sikre at de anvendes.
- sikre korrekt opbevaring og bortskaffelse af affald med de farlige stoffer.
Husk også at fortælle leverandøren af lånt eller lejet værktøj eller maskiner, at det er forurenet med stofferne, når det afleveres tilbage, så leverandøren kan tage forholdsregler ved rengøring og vedligehold.
Arbejdsleder har pligt til at medvirke til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Arbejdslederen skal:
- føre tilsyn med at arbejdet udføres forsvarligt, og de ansatte følger instruktionen.
- forsøge at forhindre farer, som kan opstå ved fejl eller mangler.
- straks gøre arbejdsgiveren opmærksom på arbejdsmiljøproblemerne, hvis det ikke umiddelbart er muligt at løse dem.
Særligt for arbejde med farlige stoffer i gamle byggematerialer betyder det, at:
- det daglige arbejde tilrettelægges med passende pauser og evt. jobrotation, når der arbejdes med åndedrætsværn.
- at arbejdet med stofferne udføres adskilt fra andet arbejde.
De ansatte har pligt til at medvirke til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige inden for deres arbejdsområde.
Det betyder bl.a., at de ansatte har pligt til at:
- bruge de tekniske hjælpemidler og værnemidler, som stilles til rådighed.
- etablere og vedligeholde sikkerhedsforanstaltningerne jf. instruktionen.
- meddele virksomhedens arbejdsmiljøorganisation, arbejdslederen eller arbejdsgiveren, hvis der er forhold på byggepladsen som ikke er forsvarlige eller i orden.
Særligt for arbejde med farlige stoffer i gamle byggematerialer betyder det, at:
- der skal anvendes personlige værnemidler, som fx åndedrætsværn, beskyttelsesdragt og handsker.
- arbejdsstedet skal løbende rengøres efter endt arbejde.
- arbejdstøj skal blive på arbejdspladsen og må ikke medbringes til eget hjem. Vask og vedligehold af arbejdstøj forurenet med stofferne er arbejdsgiverens ansvar.
- anvisninger om hygiejne og bad skal følges.
Opstartsmøde
På byggepladser, hvor der arbejder to eller flere virksomheder, og der samtidig beskæftiges mere end 10 personer, skal der afholdes opstartsmøder, når virksomhederne starter på byggepladsen, og når der kommer nye arbejdsgivere eller underentreprenører. Generelt kan det anbefales at holde et opstartsmøde for at få de sidste detaljer på plads fx i forhold til adskillelsen af arbejde med de farlige stoffer fra andre aktiviteter i bygningen. Opstartsmødet er også vigtigt, fordi det er her aftalerne fra PSS kombineres med entreprenørernes valg af arbejdsmiljøgennemtænkte arbejdsmetoder.
På mødet bør følgende behandles og fastholdes i et referat:
- Gennemgang af det kontraktlige grundlag.
- Tids- og procesplaner.
- Grænseflader/koordinering mellem aktørerne.
- Fælles sikkerhedsforanstaltninger.
- Hvordan særlige risici minimeres.
- Gennemgang og justering af plan for sikkerhed og sundhed (PSS).
- Retningslinjer for overdragelse og skift i entrepriser, fx når arbejdet med stofferne er færdigt.
- Muligheden for at anvende de planlagte tekniske hjælpemidler.
Selvom ovenstående har været vendt på opstartsmødet, skal de relevante punkter ligeledes drøftes på sikkerhedsmødet, så det bl.a. sikres, at virksomhedernes arbejdsmiljøorganisation på byggepladsen inddrages i de fælles drøftelser omkring foranstaltninger, planlægning m.v. og herunder særligt i forhold til fællesområder og foranstaltninger.